Skip to content

Smaken är som baken

november 6, 2009

Jag satt och reflekterade lite över vad en bloggerska skrev om ”dagens foto-bloggar” från hennes synpunkt.

Jag surfade runt på en hel bunt fotobloggar och kom fram till min egen lilla slutsats och gjorde dessutom en liten ”upptäckt” som ni kanske, kanske inte, håller med om.

Min synpunkt är att det finns många som är super-duktiga att fotografera. Utan snack. Men det verkar som om det finns 4 olika typer av fotografer. (det finns säkert fler och dessutom finns det säkert subkategorier till varje, men ni fattar grejen tror jag)

1. Fotografen som hittat sin alldeles egna stil och som håller sej till den. Kanske experimenterar, osv, men har hittat ”sin grej” och är nöjd med det. Om det ser bra ut eller inte är upp till var och en att bedöma. Jag anser att många i denna kategori drar mer åt konstens läger och beundrar många som faller i denna kategori.

2. Fotografen som kan förstå vad kunden vill ha och levererar det. Om kunden tycker om att se kort på sej själv med utbränt nylle och hårda linjer så kommer den personen inte att gilla bilder på sej själv som är perfekt exponerade, perfekt komponerade, osv. Det som är konsten i detta är att förstå kunden och sedan få det att se bra ut trots att ”allt” eller mycket är fel. Ibland vill kunden ha super-redigerade bilder, andra vill definitivt att rynkorna syns. Denna fotografs bilder har kanske inte direkt någon ”personlig stil” men fotografen har nog fler fotojobb är dom i kategori 1… Bilderna blir i vilket fall som helst bäst när dom är bra i grunden även om man sedan måste ”pajja” dom…

3. Produkt fotografer. Här har vi verkligen dom tekniska snubbarna! Dom fotograferar det är ÄR. Självklart är det viktigt att vara kreativ, men perfekt exponering, komposition, osv, är viktigt för att återge produkten på bästa sätt. En fotograf jag känner är expert på detta och hans teknik är bara helt otrolig. (hans utrustning likaså)

4. Amatören som älskar att plåta med inte riktigt kommit fram till vad ha eller hon vill med det eller gör det mest för att visa upp vad som händer i deras liv.

/bara för att jag inte kan låta bli/
5. THE COPY CAT… Fotografen som inte har egen fantasi och rider på andras kreativitet med hjälp av en kopieringsmaskin!😀

Jag tycker det är jättekul att det finns så många fotobloggar. Fotografering är något som verkligen kan bidra till att man mår bättre och blir gladare. Jag tycker det är HELT fel att kritisera eller racka ner på en fotograf oavsett vilken kategori dom är i. Konstruktiv kritik som kan hjälpa fotografen att bli bättre, SURE. OM fotografen VILL HA DET!!! Gillar man inte bilderna, då får man väl hitta en blogg med bilder man gillar då!

Tja, slutsatsen är väll att smaken är som baken och hur bra man än är så kommer man aldrig att komma till den punkten där ALLA älskar allt man gör.

2 kommentarer leave one →
  1. november 7, 2009 9:51 f m

    Du har slagit huvudet på spiken! Som vanligt! Den enda ”stilen” jag blir sur på är copycaten…
    Det skulle verkligen vara kul att ta en fika i Stockholm den 17e!

  2. november 9, 2009 7:00 f m

    Ja jag vet ju vilken jag är😀

    Fast när det gäller copycaten……nu är jag inte helt säker på exakt hur mycket som kopieras men….att kopiera stilar kan ju vara ett sätt att testa för att hitta sin egen stil, eller bara att komma underfund med kameran.
    Jag älskar bra bilder men har kommit fram till att det tar på tok för lång tid för mig att få till dem. En halvtaskig autobild går ju så snabbt och lätt😀

Kommentera

