Skip to content

LITE OM MEJ

september 15, 2009

Jaha, typ första frågestunden nästan! hi hi

Tack Linda för dina kommentarer och ditt intresse!

Jag blev ”frälst” när jag en ganska vanlig dag hittade en gammal systemkamera som låg och samlade damm i en garderob på mitt jobb. Jag frågade om jag fick pilla med den och eventuellt använda den och fick tillåtelse till det.

Jag plockade isär hela kameran för att göra ren den och se hur en kamera såg ut inuti. Samtidigt slog jag upp betydelsen av fotografi och fick veta att det kommer ifrån: Skriva/Rita i ljus.

Det imponerade på mej! Jag har alltid varit imponerad av ljusets betydelse i konst och har ofta stannat till bara för att observera vad ljuset gör med löv, ansikten, stenar, vatten osv. Känns som om jag förflyttas in i en saga.

Jag pillade isär hela manicken och gjorde rent varenda millimeter och listade ut vad allt betydde och gjorde. Sen var jag totalt såld.

Jag plockade ihop kameran igen och köpte massor med rullar av film och utforskade vad varenda liten knapp gjorde för något, testade varenda liten inställning och knapp som fanns, köpte olika typer av filmer osv. Och i en liten bok skrev jag tid, datum, exakta inställningar samt motiv. På det sättet lärde jag mej hur allt funkade och vad det gjorde för skillnad.

Jag tror aldrig att jag varit så grundlig och uthållig i något annat intresse i mitt liv. Jo, min kärlek gentemot djur förresten. Jag är oerhört förälskad i djur och tröttnar aldrig. Men ni förstår nog vad jag menar i alla fall.😀

Sen fick jag i alla fall höra om New York Institute of Photography. Jag blev jätteintresserad och fick göra en liten distans-kurs. Såååååå lärorikt och kul! Jag blev mästare på att skapa egna filter som som jag monterade på kameran med gummiband och tejp. ha ha ha! Och egna blixt-bouncers, osv.

Efter det fotade jag för 3 olika tidningar och en massa för mej själv. Blev nästan ruinerad av alla filmer och framkallningar. Avverkade även en massa bröllop och porträtt på löpande band. Jättekul!

Jag fick veta att digitalkameror fanns på marknaden, men jag skakade skeptiskt på huvudet och vägrade befatta mej med detta fenomen. hi hi.

Först när jag kom tillbaka till Sverige och såg lite bilder tagna med digitalkameror blev jag intresserad och till slut köpte jag en Canon digital systemkamera. WOW! Va billigt det blev! ha ha ha! Jag var såld. Men om jag ska vara ärlig så saknar jag ofta den skärpa man får och känslan av konst jag får när jag fotar med en analog kamera. Och lite saknar jag den eftertänksamhet som krävs när man fotar analogt och inte bara kan trycka på delete liksom.

Dessutom ska jag tillägga att det kändes som att börja om från början med en digital-kamera. Det var faktiskt mycket nytt att lära sej. Speciellt med programmen för att ”framkalla” bilderna. Plus att det jag noterat i min foto-bok tidigare inte alltid stämde längre…

Ja, så gick det till, detta var nog 1998 tror jag. Jag var då 22 år gammal vilket gör mej till 33 nu.

3 kommentarer leave one →
  1. september 16, 2009 6:30 f m

    Eftertänksamheten med den analoga kameran förstår jag att du saknar. Även om jag bromsades FÖR mycket när det gällde att prova mej fram. Det gjorde ont att lägga pengar på alla dessa kassa bilder jag fick fram, för jösses vad svårt jag hade med ljusinställning. Jag saknar oxå den där känslan av att hålla bilderna i handen och SE dem första gången! Bara det att se paketet ligga i brevlådan, var julafton!

  2. september 16, 2009 12:03 e m

    Huvva, jag har en systemkamera som ligger och skräpar och jag vet inte alls vad jag ska göra med den. Det känns tungt att slänga den men jag har ju absolut ingen användning för den😦

  3. september 16, 2009 1:20 e m

    Nice!😀 Du kan använda den för att plocka isär och verkligen förstå hur allt fungerar eller för att få den underbara känslan av att fotografera med en analog kamera eller till och med som dekoration! Jag har påbörjat en samling av analoga kameror att använda som dekoration! Så om du absolut bara vill bli av med den….😀 Vad är det för kamera?

Kommentera

