Skip to content

Nybörjarkamera

maj 12, 2009

Fick en fråga om vilken kamera jag skulle rekommendera till en nybörjare.

Jag vet inte om jag är bästa personen att fråga igentligen, men jag gör väll mitt bästa för att svara…😀

Bästa tipset innan man skaffar en kamera är att om någon har en gammal analog kamera som inte längre används, plocka isär alla delarna och titta innuti. Det gör att man fattar bättre hur det hela funkar. Sen sätter man ihop den igen. Man behöver ju självklart inte göra detta, men det hjälpte mej i alla fall.😀

Sen beror det ju på om man vill ha en kompakt eller systemkamera. Personligen kan jag typ inget om kompaktkameror, så där får man fråga någon annan. Dock så vet jag att dom gör mycket av jobbet för en så det kan ju vara bra att börja med.

Om du vill börja med en systemkamera så rekommenderar jag Canon EOS 350D eller upp i den klassen 400D, 450D eller 500D. Jag skulle nog börja med 350D som också är billigast och som man definitvt kan ta bra bilder med. Då har du en kamera att växa i. Börja med att bara fota på hel-automatik, sen går du över till P och sen till dom lite mer kreativa funktionerna. Mitt tips är även att LÄSA MANUALEN. Där står jättemycket bra grejjer.😀

Jaha, det är mitt tips. Hoppas det är till någon hjälp.

Kram, Sofia

2 kommentarer leave one →
  1. maj 12, 2009 12:52 e m

    Då måste ju jag tipsa om den jag har, Nikon D40. Jag valde den just för att så många sa att de lyckades få till bra bilder trots att de var nybörjare. Jag måste hålla med….Ibland blir jag förvånad själv över hur fina bilder jag får till trots att jag oftast använder mig av auto fortfarande. De bilder som inte blir bra har jag oftast lämnat auto och försökt mig på inställningar själv….

  2. Sofia Lundberg permalink*
    maj 15, 2009 10:50 f m

    jag har testat Nikon också och dom verkar bra, men jag är så kär i Canon…😀

Kommentera

